Pressefrihed, luftangreb og modstandskamp
Aldersgruppe
8.-10. klasse, ungdomsuddannelserne. En klasse ad gangen.
Fag
Dansk, historie, samfundsfag.
Sted
Lokalhistorisk Arkiv - Kulturkasernen, Øster Voldgade 18k, stuen.
Opgaver ved rørbunkeren i Nr. Voldgade og i DSB’s mindelund.
Varighed og tidspunkt
Kl. 8.45 – 12.15.
Dokumenter
Fagtekst om Besættelsen og Fredericia
Kildepakke 3 - Notitser om fundet af to døde tyske soldater
Beskrivelse
Eleverne besøger arkivet, hvor de skal læse avistekster med forskellige vinkler fra besættelsen. Derefter skal de selv lave interviews og udarbejde artikler og nyhedsindslag ud fra tre synsvinkler: Et illegalt blad, en officiel avis under censur og en neutralt observerende nutidig avis.
Faglige mål
Forløbet kan bruges i sammenhæng med Fælles Mål, hvor eleverne skal:
-
Kunne beskrive og diskutere magtanvendelse og konfliktløsning under besættelsen (historie).
-
Kunne give eksempler på demokratiske og ikke-demokratiske styreformer og magtanvendelse (samfundsfag).
-
Have kendskab til Besættelsen som historisk periode (historie).
-
Anvende kildekritik (historie).
-
Have kendskab og kunne anvende avisgenren samt have viden om afsender-/modtagerforhold (dansk).
Avisartikler og nyhedsindslag kan desuden være eksempler på kulturteknikker, som eleverne kan bruge, når de skal lave produkt til afgangsprøven eller projektopgaven.
Før besøget – jeres forberedelse
Eleverne læser en kort fagtekst med de vigtigste begreber om blandt andet besættelse og modstandskamp, så de har en forståelsesramme. Se elevark
Alle elever skal tilmeldes Skoletube-kanalen Pressefrihed (Når de er tilmeldt, går der et kort stykke tid, før de er godkendt).
De skal desuden kende de vigtigste grundbegreber for avisskrivning, herunder forskellige avisers genrer og opbygning. Det er en fordel, men ikke et krav, at eleverne har prøvet avisskrivning før. Brug for eksempel undervisningsmaterialet fra ”Skriv til avisen”.
Programmet gennemgås og eleverne deles op i 3 redaktioner, der hver består af:
1 redaktør
2 x 2-3 journalister
2 x 2 fotografer / layoutere / filmfolk
De tre redaktioner er henholdsvis:
Illegal (I)
Officiel (under censur) (C)
Observerende (O)
Eleverne skal på forhånd vide, hvilken redaktion de tilhører. De skal medbringe udstyr til artikelskrivning samt fotografering og filmoptagelse.
Endelig er det vigtigt, at eleverne skal være opmærksomme på, at arkivet er en arbejdsplads. Der skal tages hensyn til øvrige brugere i forhold til lydniveau og generel opførsel.
Program
8.45: Introduktion og kildelæsning ved arkivar Lisbeth Lykke.
Velkomst: Formål og dagens program gennemgås
Kildelæsning: Der læses tre autentiske avisomtaler af jernbanemanden S.K. Johansens død (rangeringsulykke). Omtalerne er fra aviser med forskellig politisk observans: Fredericia Avis (Højre), Fredericia Dagblad (Venstre) og Socialdemokraten.
Redaktionern udarbejder spørgsmål.
9.30: Gruppe 1 fra hver redaktion sendes af sted – gruppe 2 holder spisepause/forbereder interview
Grupperne går til henholdsvis bunkeren i Nørre Voldgade og DSBs Mindelund, hvor de skal lave interviews:
Mindelunden: Angreb på jernbanen (15/11-1944)
DSB-formand A. C. Kristiansen, hvis søn (A. O. Kristiansen) blev dræbt under et flyangreb på jernbanen, hvor 2 kolleger blev såret.
Rørbunkeren: Fredericiagruppens henrettelse (19/4-1945)
Den 19-årige Holger Sørensen, der var modstandsmand i Fredericiagruppen. Han blev sammen med resten af gruppen arresteret og dømt til døden. Efter at have overværet de øvriges henrettelser i Ryvangen fik han derefter af vide, at han skulle i tugthus i stedet.
Journalister stiller spørgsmål, mens fotografer skal sørge for billeder og film.
Illegalt blad: Mindelund
Officiel avis: Bunkeren
Observerende avis: Mindelunden
9.50: Gruppe 2 fra hver redaktion sendes af sted
Illegalt blad: Bunkeren
Officiel avis: Mindelund
Observerende avis: Bunkeren
10.30/10.50: Grupperne kommer retur
Der skrives artikler til hver avis’ målgruppe.
Redaktører vejleder, læser / retter artikler og der udføres censur for de nazistiske myndigheder ved Lisbeth Lykke.
Foto/layoutgruppe laver layout samt producerer nyhedsindslag.
12.00: Afrunding
Kort afrunding – hvad var fakta, og hvad var fiktion?
Redaktionerne færdiggør hjemme på skolen deres deres produkter og uploader til Skoletube-kanalen Pressefrihed
Efterbehandling
I skal selv gennemgå avisartiklerne og nyhedsindslag hjemme på klassen og kan i forlængelse af dette arbejde med kildekritik og –troværdighed. Sammenlign desuden med de originale avisomtaler af begivenhederne, som I finder i kildepakkerne her
Andre forslag:
Diskuter forskellen på terrorisme og frihedskamp – for eksempel med udgangspunkt i kanon-områderne Augustoprøret 1943 og 11. september – se elevark
Brug den digitale udstilling "Far, hvad er fred? " til at fordybe jer yderligere i Besættelsen og Fredericia.
Arbejd med almene tilværelsesspørgsmål i kristendomskundskab: Hvordan kommer man videre som menneske efter traumatiske oplevelser? Holger Sørensen får sukkersyge af chokket, og dør få år efter krigen.