Kendte mennesker og sjove steder
Aldersgruppe
4.-6. klasse
Sted og varighed
Mødested: Danmarksgade ved Riddergade.
Ca. 1,5 time.
Dette forløb kan også bookes som billedforedrag med indlagte opgaver ude på jeres skole. Oplys om I ønsker dette, når I booker.
Dokumenter
Fagtekst: Hvordan husker vi historiske personer?
Fag
Historie, natur/teknologi, dansk*, understøttende undervisning
Mål
At eleverne:
Bliver bevidste om, at vi som mennesker er historieskabende og sætter spor.
Får kendskab til Fredericias historie og flere af byens markante personligheder.
Træner at arbejde med historiske spørgsmål og problemstillinger.
Lærer at genkende historiske spor i lokalområder og bruge dem som kilder.
Træner at anvende kort.
Træner at indgå sociale sammenhænge ved at indgå i samtale, lytte og samarbejde.
*Hvis man anvender opgaven til efterbehandling trænes eleverne også i at fremlægge, argumentere samt at vurdere personers betydning for historien.
Program
Velkomst ved hjørnet af Riddergade og Danmarksgade.
Tur gennem byen hvor vi sætter fokus på flere af byens markante personligheder samt pudsige historiske spor. Fortælling og undringsspørgsmål i grupper undervejs, og eleverne følger ruten på kort.
Stop: Riddergade / Danmarksgade – ”Messen” Danmarksgade 18 – Heimdalhus – Carit Etlars fødehjem – Geddesborg – Axeltorv – Torvecaféen – Slagter Henriksen – Antonio Costas grav ved Skt. Knud – Hans de Hofmanns hus – Skt. Michaelis Kirke – Det Bruunske Pakhus – Prinsens Port – Sarøes Badekar – Grænsestenen.
Programmet kan variere efter aftale eller vejrforhold.
Pratiske oplysninger
Husk: Praktisk fodtøj og påklædning efter vejret!
Eleverne skal medbringe madpakker og drikkedunke.
Før besøget - jeres forberedelse
Gennemgå programmet med eleverne. Inddel eleverne i grupper af 3-4 elever til brug ved undringsspørgsmål. Læs fagteksten ”Hvordan husker vi historiske personer?”.
Efter besøget
På elevarket er der forslag til efterbehandling af besøget.