Våben på Volden
Aldersgruppe:
7.-10. klasse, ungdomsuddannelserne
Sted
Volden, Prinsessens Bastion
Fag
Matematik, historie, AKT (samarbejde)
Mål
At eleverne opnår kendskab til:
-
At arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og beregne sider og vinkler
-
At kende og anvende målingsbegrebet, herunder måling og beregning i forbindelse med omkreds, flade og rum
-
At udføre enkle geometriske beregninger, blandt andet ved hjælp af Pythagoras’ sætning
-
Brugen af kanoner i krig
Materialer
Målebånd eller centimetermål, iPad eller smartphone med app'en Triangel Solver installeret
Program
Tema: Kanonkugle-beregninger
Opgaver
Eleverne skal løse følgende:
-
Beregne antallet kanonkugler i kuglepyramiden.
-
Måle en kanonkugle i pyramiden. Beregne dens vægt og rumfang
-
Hvilke kanoner passer kuglerne i pyramiden til?
-
Finde afstanden fra bastionen ved hjælp af retvinklet trekantsberegning eller app'en Triangle Solver
Se ark til elever og lærere for teori og opgaver - der er kort introduktion i videoen herunder:
Før besøget - jeres forberedelse
Elever
Eleverne skal før besøget have gjort følgende:
-
Downloade app'en ”Triangle Solver”
-
Gennemgå elevarkets teorier og opgaver og lavet øvelser*:
-
afstandsberegning ud fra trigonometri – retvinklet trekantsberegning med tre kendte vinkler samt en afstand. De andre afstande kan findes vha. sinusrelationen a/SinA = b/SinB = c/SinC
-
udregning af en kugles vægt ud fra diameter / massefylde
-
beregning af antallet af kugler i en pyramide
Lærer
Lærerens opgave er at:
-
Inddele eleverne i grupper og tale med dem om, hvad godt samarbejde er
-
Have overvejet, hvilke af opgaverne eleverne er i stand til at løse*
-
Booke og hente iPads på bymuseet, hvis I ikke har egne – henvendelse til museumsformidlerne
Praktiske fif/Bemærkninger
*Man kan tilpasse forløbet ved kun at tage de aktiviteter, man finder relevant eller passende for ens elever. De resultater som eleverne ikke selv kan/skal udregne, kan gives fra facitlisten.
Man kan evt. lave en konkurrence, hvor eleverne begynder med 100 point, og derefter lade dem ”betale” 10 point for hver oplysning, de ikke selv kan beregne – omvendt kan de ”tjene” 10 point for hvert rigtigt svar. Afstandsberegningen kan fx løses selv eller i Triangle Solver.
Lad eleverne undervejs lave filmoptagelser/tag billeder, der forklarer deres beregninger. Hvis I har lånt museets iPads, skal I sørge for, at jeres film/billeder gemmes i fx Skoletube, Dropbox, iCloud eller Showbie.
Efter besøget
Anvendelse af ny viden/evaluering
Lav en præsentation, hvor svar og beregninger forklares. Brug optagelser lavet undervejs.
Overvej:
-
Hvordan kan man gøre kanonerne bedre?
-
Hvordan kan man lade dem hurtigere?
-
I 1860erne begyndte man at lave kanonløbene riflede – dvs. med indvendige riller, hvorfor?
-
Hvilke faktorer spiller ind på, om en kanon kan ramme eller ej?