Search form

Menu

Temadag for lærere: Kom tæt på det nordiske

01/10/2019 - Kl. 9.30 - 14.45
Sted: 
Rosenborg Slot, Øster Voldgade 4A 1350 København K.
Gratis for medlemmer af FALIHOS samt svenske lærere. Øvrige deltagere: 250 DKK.

Nordisk samarbejde i historie- og danskfagene i grundskolen

Hvordan kan man nytænke nordisk skolesamarbejde med udgangspunkt i landenes fælles baggrund og faget Historie? Hvordan fremstilles de samme historiske begivenheder i hhv. danske og svenske fagtekster og børnelitteratur? Hvordan gør man i praksis, hvis man gerne vil samarbejde med andre nordiske klasser? Hvor og hvordan kan man søge midler? Hvordan kan man samarbejde og kommunikere med andre nordiske klasser online, hvis man ikke har mulighed for et fysisk møde?

Parterne bag udviklingsprojektet ”Kom tæt på det nordiske” inviterer til temadag om en nytænkning af nordisk samarbejde, hvor historiefaget er i fokus. Temadagen er åben for både danske og svenske lærere.

Erfaringerne kommer fra et projekt med 6. klasser fra Fredericia og Malmö, som i fællesskab arbejdede med svenskekrigene i 1600-tallet og herefter besøgte hinanden. I forbindelse med projektet blev der skrevet et undervisningsmateriale med kilder til brug for 5.-6. årgang i fagene dansk og historie. Der blev desuden udarbejdet en praksismanual til, hvordan man etablerer et nordisk samarbejde.

Tid og sted: Den 1. oktober 2019 på Rosenborg slot, Øster Voldgade 4A 1350 København K

Tilmelding: Senest 15/9 2019 till Marianne Bomgren, Skoletjenesten Öresund, mb@skoletjenesten.dk

Pris: Temadagen er gratis for svenske lærere samt medlemmer af FALIHOS.  Øvrige deltagere: 250 DKK.

Program

9:30-10: Tjek-in og morgenkaffe

10-10.20: Kort introduktion og velkomst

10.20-11.30: Rundvisning på Rosenborg: Den dansk-svenske broderfejde – konflikt og propaganda

11.30-12.30: Workshop-runde 1. Se beskrivelse nederst.

12:30-13:30: Frokost - Mulighed for at netværke og lave samarbejdsaftaler.

13.30-14.30: Workshop-runde 2

14:30-14.45: Fælles afrunding

Alle deltagere får udleveret:

  • Kildesamlingen “Hvem er ven, og hvem er fjende?”, der også indeholder elevopgaver og -aktiviteter.

  • Manualen ”Kom tæt på det nordiske” – en guide til, hvordan man i praksis samarbejder med andre nordiske skoler.

Christian den 4. mistede sin ene øje under Slaget på Kolberger Heide - men fortælles den historie ens i danske og svenske fagtekster?

Workshops

1: Kildesamlingen ”Hvem er ven, og hvem er fjende” i undervisningen

Rasmus Welling, Museerne i Fredericia og FALIHOS

Hvordan fremstilles de samme historiske begivenheder i hhv. danske og svenske fagtekster og børnelitteratur? Hvordan kan vi bruge samtidige billeder og tekster som kilder? Kan vi stole på disse? Og hvem vandt egentlig Skånske Krig?

Med udgangspunkt i den dansk-svenske kildesamling ”Hvem er ven, og hvem er fjende?” sættes der fokus på, hvordan man kan arbejde tværfagligt med kilder, historiebrug, historiebrug og nordiske sprog på mellemtrinnet.

2: Fondsansøgninger og nordisk samarbejde i praksis

Marianne Bomgren, Skoletjenesten Öresund og Anders Peter Nielsen, Clio

Hvordan gør man i praksis, hvis man gerne vil samarbejde med andre nordiske klasser? Hvilke emner kan man samarbejde om? Hvor og hvordan kan man søge midler? Hvad med transport og alt det praktiske? Hvordan kan man inddrage sit lokale museum? Hvordan kan man samarbejde og kommunikere med andre nordiske klasser online? Hvilke digitale aktiviteter kan bruges som alternativer til at besøge hinanden i virkeligheden?

Med udgangspunkt i en nylavet praksismanual gennemgår workshoppen hvordan man kan skabe et nordisk samarbejde – på fysisk og digitalt.

Temadagen er arrangeret af: Museerne i Fredericia, Skoletjenesten Öresund, Nationalt Netværk af Skoletjenester, FALIHOS og Clio i samarbejde med Kongernes Samling - Rosenborg.